10.nap július 5. hétfő

Reykjavík - Keflavík - Amszterdam - Budapest

 

Utolsó izlandi napunkra már csak egy korai kelés és buszozás jutott a repülőtérig. A Tax-free shop-okban elköltöttük maradék pénzünket, majd Amszterdam felé indultunk a repülővel. 8 órás várakozás után este már Budapest volt a cél, ahol 10 nap után újra sötétség és 30 fokos meleg várt minket

Árak

Izland a világ legdrágább országai közé tartozik. A magas árakat alapvetően az a tény indokolja, hogy rengeteg alapanyagot és élelmiszert nagy távolságról kell ide szállítani, és ez csak hajón vagy repülőgépen lehetséges. A magyarországi árakhoz való hasonlítás ezért meghökkentő. 1999. júniusában 1 korona (IKR) = kb. 3.4 forint (HUF) árfolyam mellett az árak koronában még kb. 10-20 %-al magasabbak az itthoni forintban megadott árakhoz képest, azaz majdnem négyszeres a különbség. Tájékoztatásul néhány adat:

egy rövid (2-3 perces) telefon haza 300 IKR
Mc Donald's menü kb. 650 IKR
dobozos üdítő automatából több mint 100 IKR
1 kiló szeletelt kenyér 200 IKR
2 literes szénsavas üdítő 200 IKR
zöldség-gyümölcs - nagyon sok, nem is nagyon vettünk
kínai póló felirattal több mint 1000 IKR
apró ajándék (gyűszű vagy viking figura) 350-500 IKR
gyapjú sál, kesztyű, sapka kb. 1000 IKR
gyapjú pullóver 6000 IKR-től
képes könyv Izlandról min 1400 IKR de van 10.000 IKR felett is
képeslap 50 IKR, bélyeg rá 50 IKR
egy teli tank benzin 95-ös (40 l) kb 3000 IKR, azaz literje 75-80 IKR között
turista menü: ebéd kb. 1100 IKR, vacsora kb. 1800 IKR
bálnales 2500 IKR-től (3-4 óra)
szállás két főre reggelivel, szállodában: 6000 IKR-től
A WC-ért és az áruházi zacskóért nem kell fizetni, borravaló nincs.

Vezetés és autók

Az autóvezetés Izlandon egyszerre kellemes és megterhelő. A kontinensen tapasztalható forgalom gyakorlatilag nincs, az országutakon előfordul, hogy 100 kilométeren keresztül 5-6 kocsi jön csak szembe. Többsávos út a főváros környékét kivéve nincs, autópályák nem épültek. A szigeten körbevezető 1-es számú út nagyon jó minőségű, viszont van néhány szakasz, ahol nem aszfalt borítja, itt értelemszerűen lassabban lehet csak haladni. A sebesség-korlátozás 90/km óra, amit néha nehéz betartani, ha az ember hosszabb egyenes és teljesen elhagyott szakaszra ér. Gyakoriak a beláthatatlan emelkedők, itt érdemes visszavenni az iramból, nemcsak a szembejövő forgalom, hanem esetleg a kitáruló táj miatt is. A ritka forgalom azonban figyelmet is igényel, könnyen elálmosodik az ember a monotonitástól. Az utakon gyakori a természetes akadály: birka vagy ló. Ilyenkor lassítani kell, és óvatosan közelíteni hozzájuk, az elgázolt állatokért ugyanis a vezetők felelnek. A birkák a legvalószínűtlenebb helyeken is láthatóak, akár egy lávamező közelében is, néha egész mókásan tudnak bámulni. Praktikusan egyébként ők nyírják a füvet az ország területén :-) Sokszor előfordul az is, hogy a nagyobb autók vezetői nem mindig vannak tekintettel a kisebbekre. Nem egyszer terítettek be minket kavicszáporral a köves és kanyargós úton 50 helyett 80-nal száguldó nagy terepjárók vagy kényszeríttettek hirtelen lehúzódásra. Izlandon az autó a fő közlekedési eszköz, a motor és a bicikli inkább alkalmi passzió. Vonat nincs az országban. Rengeteg viszonylag új autót látni, melyeknek nagy része japán gyártmány. A széles tengelytávú bivalyerős terepjárók itt betöltik funkciójukat és mivel van elég hely, parkolni is lehet velük kényelmesen. Az autók közül sok a négykerék-meghajtású, amit szintén az időjárás indokol. Végül két praktikus dolog. A világítás használata állandóan kötelező, a legtöbb autóban ez automatikusan be is van állítva. A benzinkutak mellett ingyenes autómosási lehetőség van slaggal és kefével, ezt érdemes igénybe venni. Alkolfogyasztás után vezetni tilos.

Ételek

Nagyobb különbséget a kontinentális konyhához képest nem sikerült felfedezni. Természetesen a hal az egyik fő étel, helyi specialitás pedig a borjú- és birkahús. A zöldségeket és gyümölcsöket melegházban termelik, ezért például a paradicsomtól nem várhatjuk, hogy a hazaihoz hasonló piros és lédús legyen. A kenyerek nagyon finomak, barna és fehér különböző variációkban egyaránt kapható, süteményekkel együtt. A szállodákban egy átlagos, igen bőséges reggeli a következő:
Innivaló: tea, kávé, narancs- és almalé, tej, csukamájolaj
Ennivaló: joghurt, müzli, kukoricapehely, zabpehely, többféle kenyér, vaj és margarin, lekvárok, felvágottak, pástétom, sajt, paradicsom, hal édeskés és sós lében, sütemények, narancs, kiwi, alma és banán.

Időjárás

Erről nem biztos, hogy objektíven tudok beszámolni, hiszen csak 10 napot töltöttem Izlandon. Ebben az időszakban nem ment le a nap, így viszonylag egyenletes volt a hőmérséklet, az autó hőmérője alapján 10-20 C fok között ingadozott. A legalacsonyabb hőmérséklet egy alagútban 6.5 C fok volt, míg a legmagasabb Északon Laugarbakki felé haladva, napközben 24 C fok. Valószínűleg rendkívüli időszakban jártunk Izlandon és az átlagosnál sokkal több napsütésben és kevesebb esőben volt részünk. Sok épületben nyáron is fûtenek (a padlókat és a falat egyaránt), ami kellemes és néha szükséges is. Nagy nyitható ablakok viszont nincsenek, kis szellőző nyílásokat használnak mindenütt (aki még emlékszik az orosz órákról: fortocska)

Szállás

Ennek megszervezéséhez szerencsére nagy segítséget nyújtott az Internet. Az utazási irodák által küldött katalógusokból bőven lehetett válogatni. Az EDDA Hotel-láncot választottam, ahol egy un. Open Vocher rendszer segítségével előre sikerült rendezni a szállásgondokat. Kaptunk egy kis csekkfüzetet, amiből mindig kitéptek egy lapot a szállodában fizetés helyett. 6800 koronába került egy kétágyas szoba reggelivel. Igen sok hotel és vendégház tartozik bele a láncba, a rendszer nagy előnye, hogy távozáskor egy ingyenes telefonhívással lefoglalható a következő szálláshely. A lehetőséget látva, az EDDA a középkategóriába tartozott az árat és a minőséget tekintve. Ennél olcsóbb megoldás a hálózsákos szállás, illetve esetleg a farmszállás családoknál. Kempingezni is lehet, bár ez elég szűk időszakra korlátozódik.

Források, linkek

In English Árak, étkezés, vezetés és autók, idõjárás, szállás Források, linkek magyar és izlandi oldalakra Térkép útvonalakkal és képekkel Térkép útvonalakkal és képekkel

Ugrás a kezdõlapra Ugrás a következõ napra Ugrás az elõzõ napra

Érkezés Vízesések és gleccserek  Délen Arany Körút, Blue Lagoon Laugarvatn-tól Akureyri-ig Mývatn, Krafla, Jökulsárgljúfur Északi fjordok Snafelss félsziget Snafells-tõl Reykjavík-ig Reykjavík Hazafelé

© 1999 Kósa István