5. nap június 30. szerda

Thelmörk - Akureyri - Godafoss - Mývatn-tó - Reykjahild - Krafla és környéke - Selfoss - Detifoss - Ásbyrgi - Húsavik - Thelmörk
410 km

Akureyri Észak legnagyobb városa és sokak szerint az ország legkellemesebb klímájú területe. Az Eyjafjördur belső végében található a nyugati oldalon. A keleti partról nagyszerűen rá lehet látni a városra, a látványt a háttérben a havas hegyoldalak teszik még különlegessé. Délelőtt körülnéztünk a belvárosban, majd a Godafoss vízesés felé indultunk

Thelmörk reggeli fényben 1 Thelmörk reggeli fényben 2 Akureyri sétáló utca Akureyri a fjord másik partjáról Útban Mývatn felé

Innen a sziget belseje felé eső Mývatn (Szúnyog) tóhoz érkeztünk az 1-es számú főúton ami meglepetésünkre ezen a szakaszon nem aszfalt borítású. Népszerű turista látványosságnak számít a Mývatn és környéke, ezért nem értettük, hogy ide miért csak gyengébb minőségű út vezet. Amint először kiszálltunk a kocsiból, azonnal szembetaláltuk magunkat a töménytelen muslinca és árvaszúnyog haddal, ami a víz közelében végig meg is maradt. Folyamatosan és jó tempóban kell sétálni, így nem tudnak rászállni az emberre. A kempingezés kicsit kellemetlen lehet, ennek ellenére láttunk külön erre a célra kialakított területet és sátrakat is. Először az un. álkrátereket néztük meg (Skútustadir), majd Reykjahild-ban az igen bőséges anyaggal rendelkező turista információs központot. Itt tudtuk meg, hogy pontosan merre kell tovább indulnunk a különleges vulkáni képződmények irányába.

Mývatn 1 Mývatn 2 Mývatn 3 Mývatn 4

Hverarönd-ben az eddigi egyik legbizarrabb látványban volt részünk. Az autóból kiszállva erős záptojás-szagra és fortyogásra lehettünk figyelmesek. Ezen a területen számos kisebb-nagyobb iszapvulkán található, melyek leginkább egy kékes-szürke, forrásban lévő spenóthoz hasonlíthatóak. A talaj egészen különleges sárgás, zöldes és kék színű. A másik látványosság az un. szolfatára, mely forró gőzt kilövellő kőrakást jelent. Ezekből is láttunk néhány kisebb-nagyobb példányt, hasonlóan erőteljes szagot árasztottak. Sokat fényképeztünk, majd a Krafla krátere felé fordultunk és egy meredek emelkedő után egy vulkáni energiát feldolgozó erőműhöz jutottunk. Innen tovább haladva tárult a szemünk elé a Viti (jelentése: pokol) óriási krátere. Az egyenletesen süvítő szél ellenére felkapaszkodtunk a legmagasabb pontra, ahonnan nem csak a kráter kék vizére, hanem környező hegyekre is nagyszerű kilátás nyílt. Egy holland pár forró láva iránt érdeklődött tőlünk, de erről mi nem tudtunk egyelőre ezért javasoltuk, hogy ássanak le a földbe. A Viti gyönyörű látvány, meredek partja hóval borított, vize pedig mély kék. Állítólag fürödni is lehet benne, bár ezt az odaérkezéskor erős kétkedéssel fogadtuk.

Iszapvulkán 1 Iszapvulkán 2 Hverarönd - hegyoldal iszapfortyogókkal Iszapvulkán 3 Iszapvulkán 4

Szolfatára Szolfatára közelrõl A Viti havas krátere 1 A Viti havas krátere 2

Az 1-es út újabb zötyögős szakaszán nyugat felé indulva a Detifoss nevű vízesés volt következő célunk. Ismét kietlen és elhagyott lávamező köszöntött ránk hosszú kilométereken keresztül, míg Északnak fordulva elértünk a már messziről robajló víztömeg közelébe. Ez Európa legnagyobb hozamú vízesése, 44 méter magas és majd 100 méter széles. Tőle közel 1 km-nyire látható a Selfoss, melyet idő hiányában nem sikerült közelebbről látnunk. A Detifoss folytatása egy festői, de ugyanakkor vad szurdok, mely észak felé kanyarog a tenger felé. Este felé jártunk már ekkor és az ég is kissé beborult, mikor tovább indultunk, hogy Északon Húsavik felé kerüljünk vissza.

Jökulsárgljúfur - a szurdok látképe Detifoss 1 Detifoss 2

Teljesen elhagyott úton haladtunk a kanyon jobb oldalán, míg egyszer csak egy hófoltból táplálkozó nagyobb átfolyás állta az utunkat. Több ilyen is előfordult már, és általában ezek a pár méteres szakaszok salakkal voltak feltöltve és ledöngölve. Ebben az esetben ez elmaradt, én pedig, mivel nem tudtam felméri a jókora víztócsa mélységét, fél kerékkel hajtottam bele. Így viszont elvesztettem az utat és a félhomályban pont a sár közepébe sikerült kormányoznom. Próbáltam tolatni, de első kerekünk azonnal tengelyig a sárba merült. Ott álltunk a semmi közepén és ketten nem tudtuk kitolni az autót. Lassan kezdtünk megbarátkozni a gondolattal, hogy előfordulhat, hogy ezen az úton egészen más nap reggelig senki nem jár. Óriási szerencsénkre azonban félóra múlva egy izlandi fiatalember segített nekünk. Többszöri próbálkozás után sikerült kitolni az autót, majd igyekeztünk minél jobban megtisztogatni a hármunk közül legsárosabb srácot. Nagyon segítőkész volt és elmesélte, hogy többször is volt már hasonló helyzetben, sőt rosszabbakban is, ez gyakran előfordul náluk. Mint a legtöbb izlandi ő is jól beszélt angolul, ugyanakkor érdemes tudni, hogy saját mintegy 800 éve változatlan nyelvükhöz is nagyon ragaszkodnak. Ásbyrgi-be érve a benzinkútnál alapos mosdatásban részesítettük az autót. (A vizes kefe és a locsoló cso ingyenes szolgáltatás az ország benzinkútjainál.) Jó későre járt már, mire Húsavikon és Akureyrin keresztül éjfél után hazajutottunk, ezúttal az előző éjszakától eltérően a nap elbújt a felhők mögé.

In English Árak, étkezés, vezetés és autók, idõjárás, szállás Források, linkek magyar és izlandi oldalakra Térkép útvonalakkal és képekkel Térkép útvonalakkal és képekkel

Ugrás a kezdõlapra Ugrás a következõ napra Ugrás az elõzõ napra

Érkezés Vízesések és gleccserek  Délen Arany Körút, Blue Lagoon Laugarvatn-tól Akureyri-ig Mývatn, Krafla, Jökulsárgljúfur Északi fjordok Snafelss félsziget Snafells-tõl Reykjavík-ig Reykjavík Hazafelé

© 1999 Kósa István