4.nap június 29. kedd

Laugarvatn - Selfoss - Thingvellir - Hvalfjördur - Stadir - Thelmörk - Akureyri - Húsavik - Thelmörk
740 km

A korai indulásnál még nem tudtuk, hogy ez lesz az egyik leghosszabb nap. Gyors reggeli után elbúcsúztunk a Szauna-tótól majd szitáló esőben Selfoss-ba utaztunk, hogy pénzt váltsunk. Ezután Észak felé indultunk a Thingvellír-tó irányába. Egy folyó völgyében haladtunk, ahol az eddigiekhez képest rengeteg kis ház volt, mivel ez az egyik legnépszerűbb üdülőkörzet Izlandon, valószínűleg a főváros viszonylagos közelsége és a kellemes zöld környezet miatt

A Hekla reggeli fényben Úton Selfossba Thingvellír-tó 1 Thingvellír-tó 2 Thingvellír 1

Ezek a kedvező körülmények indokolták, hogy a gyönyörű fekvésű Thingvellir-tó védett terület, nagy része nemzeti park. Thingvellir város történelmi helyszín, hiszen itt tartották az országgyűléseket és itt jött létre az első európai parlament is, az izlandi 930-ban. A terület földrajzi érdekessége, hogy itt húzódik a között a két tábla közötti törésvonal, amelyeken az európai és az amerikai kontinens található. A tó erősen tagolt, a nyugodt vízfelszínen látványosan tükröződtek a vulkáni formák. A hasadék közelében emlékhely található jónéhány izlandi zászlóval és egy kis templommal.

Thingvellír 2 Thingvellír 3 Thingvellír 4 Thingvellír 5 Thingvellír-tõl Észak felé

Utunkat nem Reykjavík, hanem a tőle északra található Hvalfjördur (fjord) irányába folytattuk a 48-as úton. Nem aszfaltút, de jó minőségű és jelentős időmegtakarítást jelentett számunkra. A fjordot sajnos csak pára felhőben láttuk, mivel még mindig borongós volt az időjárás. Rengeteget kanyarogtunk, keskeny hidakon keltünk át és végül ismét a sziget belseje felé fordulva az 50-es úton zötyögtünk tovább. Egy viszonylag hosszú szakasz után egy Stadir nevű kis faluban álltunk meg. Ez a település már az északi tengerparthoz esik közelebb. Kissé megkésett szendvics-ebédünket a hegyoldalban található kis templom és temető mellett költöttük el verőfényes napsütésben.

Stadir - templo és temetõ a hegyoldalban Stadir Kelet felé a fjordok között Izlandi lovak 1 Izlandi lovak 2

Kelet felé átvágva a félszigeten, az út során többször is megálltunk még, hol egy tó partján, hol egy-egy magaslaton, ahonnan hirtelen kinyílt a táj semmihez sem hasonlítható panorámája. A Blönduós nevű városon tömör ködfelhő ült, így vagy félórára hirtelen elvesztettük a napot és alig láttunk 30-40 méternél tovább, de amint ismét felértünk a hegyek közé, már sütött nap. Útközben egy valószínűleg ritkaságszámba menő élő sarki rókát is láttunk, ami nagy meglepetés volt, mivel úgy tudtuk, ragadozó nem él a szigeten. Kevésbé számít ritkaságnak, de egy szikla oldalban látcsővel egy méretes fekete hollót is meglestünk a fészkén.

Szinte az utolsó csepp benzint is elhasználva értünk Thelmörk-be, a következő szállásunkra. A szálloda egy mély völgyben fekszik, mely merőleges a közeli fjord-öblére. A hegyek oldalában még bőven volt az olvadó hóból, miközben a szálloda strandján már fürödni lehetett. Annak ellenére, hogy este 8 óra volt, még mi is gyorsan leszaladtunk, hiszen a nap úgy sütött, mint itthon nyáron délután 4 körül szokott. A fürdőmester barátságosan a szabad ég alatt lévő öltözőbe irányított minket (23 C fok volt), és gyors átöltözés után egy félórát fürödhettünk, amíg a nap le nem bukott a hegycsúcsok mögé. A strandon a bejáratnál mindenkinek le kell vetnie utcai cipőjét, a fürdőzés előtt pedig kötelező az alapos mosdás, amihez a szappant is biztosítják. A tisztaságra nagyon ügyelnek az egész országban, a cipő levetésére a továbbiakban más középületekben is sor került.

Strandolás Thelmörk-ben Akureyri este 10 óra

Átöltöztünk és a közeli Akureyri-ben megvacsoráztunk egy mexikói étteremben. Ebben a városban tapasztaltuk először, hogy az ország északi részén egész éjjel folyamatosan világos van. A sarkkör közelsége és az Északi-sark felé nyitott tenger miatt az éjszaka folyamán is jól lehet látni. A leglátványosabb az un. éjféli nap, amikor a nap a tenger szint mögött nyugszik le, majd rövid idő után ismét felkel. A június végi és július eleji napokban, pont utazásunk ideje alatt azonban gyakorlatilag le se ment, csak megérintette a víz színét. Több fényképet is készítettünk Húsavikban, ahová a vacsora után hajtottunk jó egy órányira, hogy lássuk a napot a nyílt tenger felett. Mögöttünk a telihold fénylett fehéren, míg a madarak a kövek között vijjogtak. A havas csúcsokon vöröslött a napfény, míg a völgyekben szürkület volt. Hajnali 1/2 3-kor értünk haza.

Húsavik - éjféli nap 1 Húsavik - éjféli nap 2 Húsavik - éjféli nap 3 Húsavik - éjféli nap 4 Húsavik - éjféli nap 5

In English Árak, étkezés, vezetés és autók, idõjárás, szállás Források, linkek magyar és izlandi oldalakra Térkép útvonalakkal és képekkel Térkép útvonalakkal és képekkel

Ugrás a kezdõlapra Ugrás a következõ napra Ugrás az elõzõ napra

Érkezés Vízesések és gleccserek  Délen Arany Körút, Blue Lagoon Laugarvatn-tól Akureyri-ig Mývatn, Krafla, Jökulsárgljúfur Északi fjordok Snafelss félsziget Snafells-tõl Reykjavík-ig Reykjavík Hazafelé